سجاده فرش گرگان

سجاده فرش گرگان

گرگان به‌عنوان یکی از شهرهای مهم شمالی ایران، از جاذبه‌های فراوانی برخوردار است که سبب شده است تا یکی از مراکز فرهنگی و مذهبی برجسته‌ی منطقه هم محسوب شود. این شهر با پراکنده بودن امامزاده‌ها، مساجد و سالن‌های نماز در سراسر خود، از گوشه و کنار، روح مذهبی خود را به جاهای مختلفی از شهر منتقل کرده و در واقع، نشان‌دهنده‌ی پیوند این شهر با عمق فرهنگ و معنویت است.

اما یکی از عناصر مهم و ضروری در این اماکن مذهبی، سجاده فرش گرگان است که نقش بسیاری در زیباسازی و فراهم کردن شرایط مطلوب جهت انجام عبادات و نماز دارد. با توجه به اینکه مسئولان اماکن مذهبی در گرگان همواره به‌دنبال بهبود و زیباسازی این مکان‌ها هستند، انتخاب و تهیه‌ی فرش سجاده ای محرابی باکیفیت و مناسب بسیار حیاتی است.

در این مقاله، ما قصد داریم نه‌تنها به مسئولان محترم این اماکن، بلکه به عموم مردم علاقمند به شناخت نحوه‌ی تهیه و انتخاب سجاده فرش مسجدی برای امامزاده‌ها و سالن‌های نمازخانه در گرگان را بیان کنیم. به امید اینکه این راهنما برای همه‌ی علاقمندان به بهبود و زیباسازی اماکن مذهبی، مفید واقع شود و در رسیدن به هدف مشترک کارگشا باشد.

فروش سجاده فرش گرگان

چرا سجاده فرش گرگان به‌صورت تخصصی فروشگاهی ندارد؟

در جستجوی فرش‌های سجاده ای در گرگان، گاهی ممکن است با یک سؤال اساسی برخورد کنیم: چرا در شهری چون گرگان که دارای تاریخ و فرهنگ مذهبی قوی است، فروش تخصصی سجاده فرش گرگان برای مساجد و اماکن مذهبی وجود ندارد؟ به دلیلی که از پیش فرض‌های ما انتظار می‌رود، این موضوع می‌تواند کمی عجیب به‌نظر برسد.

اگرچه این مسئله ممکن است عجیب و غریب بنظر برسد، اما دلایل قابل توجهی وجود دارد که می‌تواند توضیح دهد چرا در گرگان فرش نماز مخصوص مسجد به اندازه‌ی کافی موجود نمی‌باشد.

یکی از دلایل اصلی این امر می‌تواند ترجیح هیأت امنای مساجد و یا مسئولین امامزاده‌های گرگان برای تهیه فرش از شهرهای تولیدکننده باشد. به‌عبارت دیگر، آن‌ها ترجیح می‌دهند که فرش سجاده برای نمازخانه را از شهرهایی که دارای کارخانه تولیدی هستند، خریداری کنند به‌جای اینکه از خود گرگان تهیه کنند. این انتخاب، ممکن است هزینه‌های اضافی‌تر مانند حمل و نقل داشته باشد اما مزایای بسیاری هم دارد که خواهیم گفت.

در ادامه، عدم وجود بازار یا فروشگاه‌های تخصصی فرش مسجدی در گرگان را شرح می‌دهیم. برخلاف شهرهای بزرگ دیگر، فروشگاه‌هایی که تنها به فروش فرش سجاده ای مساجد بپردازند، در گرگان به‌ندرت یافت می‌شوند. علت این موضوع به دلایل زیر قابل بررسی می‌باشد:

کارخانه سجاده فرش گرگان

عدم وجود کارخانه تولیدی سجاده فرش گرگان

در شهرهای شمالی از جمله گرگان، متأسفانه تاکنون شهرک‌های صنعتی تخصصی برای تولید سجاده فرش وجود ندارند. این وضعیت به‌خاطر چندین دلیل می‌تواند به‌وجود آمده باشد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به عدم وجود نیروهای متخصص و آموزش دیده در این زمینه اشاره کرد.

این نیروهای کار که شامل بافنده، کمک بافنده، رفوگر و مکانیک ماشین بافندگی می‌شوند، در شهرهای شمالی به میزان کافی موجود نیستند و همین امر تولید فرش مسجدی را برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها سخت‌تر می‌کند.

در ضمن، به‌دلیل عدم صرفه‌جویی اقتصادی، کارخانه‌های سجاده فرش گرگان وجود ندارند. تولید قالی به‌صورت کامل نیاز به چندین کارخانه‌ی مجزا دارد، شامل کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و همچنین قسمت تکمیل و آهار. حتی اگر کارخانه‌ی بافندگی تأسیس شود، برای تکمیل فرآیند تولید، نیاز به کارخانه‌های دیگری دارد که این موضوع هزینه‌های افزایشی دیگری را در بر خواهد داشت. این امر باعث می‌شود که بافت فرش سجاده ای به‌صورت صنعتی در گرگان به‌صرفه نباشد و متولیان تولید از انجام آن خودداری کنند.

همچنین، مسئله‌ی نیاز به لوازم یدکی و مهندس مکانیک دستگاه‌ها نیز از موانع اصلی در راه ایجاد کارخانه‌های فرش سجاده در گرگان است. اگر قطعه‌ای از دستگاه‌ها دچار خرابی شود، نیاز به لوازم یدکی و مهندسان متخصصی است که به‌دلیل عدم وجود آن‌ها در شهر، این مسئله باعث تأخیر و مشکل در فرآیند تولید می‌شود.

خرید فرش مسجد برای گرگان

وجود مشکلات عدیده در فروش سجاده فرش گرگان

فروش فرش سجاده ای گرگان با چالش‌هایی روبروست که به شیوه‌ی متفاوتی نیازمند حل و فصل است. در مقایسه با فروش فرش‌های خانگی که به سادگی از روی نمونه‌های موجود در فروشگاه انجام می‌شود، اما خرید سجاده فرش مسجد کمی پیچیده‌تر می‌باشد.

در فرآیند خرید فرش برای مسجد و نمازخانه، ابتدا لازم است متراژ دقیق مکان مذهبی اندازه‌گیری شود تا بتوان به‌صورت دقیق سفارش سجاده فرش گرگان را ثبت کرد. این کار از طریق محاسبه‌ی مساحت سالن نماز با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود و در مواردی که سالن نماز دارای چندضلعی نامنظم باشد، نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی مانند اتوکد مطرح می‌شود تا ابعاد دقیق به‌دست آید.

بنابراین، مسئولان یا متولیان اماکن مذهبی موظفند نقشه‌ی کامل و جزئیات دقیق مکان مذهبی را به همراه ابعاد، جهت قبله و دیگر مشخصات مهم به شرکت بافنده ارائه دهند. این اطلاعات بسیار حیاتی است تا بافنده بتواند فرش محرابی سجاده ای مناسبی را با توجه به نیازهای خاص مکان مذهبی تولید کند و همچنین از ضایعات کم‌تری در فرآیند تولید بهره‌مند شود.

به‌عبارت دیگر، این نیاز به هماهنگی دقیق بین مسئولان اماکن مذهبی و بافنده‌ها، از آنجایی مهم است که هرگونه نقص در اطلاعات ممکن است منجر به تولید فرش‌های نامناسب و هدر رفتن هزینه‌های بیش‌تر شود. از این رو، روش‌های مدیریت و هماهنگی بهینه بین این دو گروه می‌تواند به تسهیل و بهبود فرآیند فروش و تولید سجاده فرش گرگان کمک کند.

سجاده فرش مسجد در گرگان

خرید سجاده فرش مسجد گرگان را از کجا انجام دهیم؟

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که انواع فرش طرح سجاده برای مکان‌های مذهبی مانند مساجد و نمازخانه‌ها دارند، انتخاب مکان مناسب برای خرید آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که از کجا می‌توانیم سجاده فرش گرگان را تهیه کنیم؟

در ایران، شهرهای مشهد و کاشان به‌عنوان دو بنیان‌گذار بزرگ برای صنعت بافت فرش شناخته می‌شوند. این دو شهر با شهرک‌های صنعتی مجهز و تخصصی که به بافت فرش ماشینی اختصاص داده شده‌اند، به مراکز مهمی تبدیل شده‌اند.

در این شهرها، انواع گوناگونی از فرش‌های ماشینی برای انواع مختلف فضاها تولید می‌شود، از جمله فرش‌های اتاق کودک، گلیم و گبه برای آشپزخانه، فرش‌های تشریفاتی برای راهروها و سالن‌های اجتماعات، و البته فرش‌های نماز برای مساجد و نمازخانه‌ها.

اگر تصمیم به خرید فرش مسجد برای گرگان از بین این دو شهر دارید، کاشان به‌عنوان گزینه‌ای بهتر و مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. دلیل اصلی این انتخاب، وجود کارخانه‌های تخصصی سجاده‌باف در این شهر است. به‌عنوان مثال، شرکت فرش سجاده ای سبحان یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین کارخانه‌های بافت سجاده فرش کاشان محسوب می‌شود.

با مراجعه به این کارخانه‌ها، شما می‌توانید به‌طور مستقیم با کیفیت بافت و طرح‌های مختلف فرش آشنا شوید. اگر امکان سفر به کاشان وجود ندارد، ارسال نمونه‌ها از طریق اتوبوسرانی نیز انجام می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بهترین انتخاب را برای فرش مسجدی گرگان خود داشته باشید.

Call Now Buttonتماس با واحد فروش