سفارش بافت فرش سجاده ای مسجد

بافت فرش سجاده ای

هر گاه که در مورد سجاده فرش صحبت می شود، پای کاشان به عنوان مرکز بافت فرش سجاده ای مسجد به میان می آید.
در بین شرکت های سجاده بافی در شهرستان کاشان چند شرکت معتبر وجود دارد که یکی از خوشنام ترین ها، کارخانه سبحان می باشد.
همانگونه که مطلع هستید فرش های سجاده به قالی هایی گفته می شود که مخصوص نماز خواندن و با طراحی متفاوت نسبت به فرش های خانگی بافته می شوند.
در واقع نقشه های فرش نماز بر اساس طرح های اسلامی و مذهبی طراحی و بافته می شوند که در دیگر آثار اسلامی به وفور دیده می شوند.
بافت فرش سجاده ای معمولا در سه ساختار محرابی، تشریفاتی و یکپارچه صورت می گیرد.
شرکت سبحان به عنوان یک تولید کننده پیشرو هر سه طرح بالا را در رنگبندی های سبز، آبی و لاکی به تولید انبوه می رساند.
مهم ترین ویژگی فرش های مسجدی باید نرمی و انعطاف آن باشد که شرکت سبحان با استفاده از مواد اولیه باکیفیت این موضوع را مرتفع ساخته است.

بافت فرش سجاده ای مسجد
بافت فرش سجاده ای مسجد

بافت فرش سجاده ای در کاشان:

در ابتدا باید بگوییم که سجاده فرش با سجاده نماز متفاوت است؛ سجاده نماز ها اغلب با ضخامت خیلی کم، سبک و با جنس نخ های مخمل تولید می شوند.
و باید توجه داشته باشید که سجاده نمازها تک نفره هستند ولی بافت فرش سجاده ای مسجد به صورت رول های طولی و در متراژهای زیاد برای نمازهای جماعت انجام می گیرد.
در گذشته فرش های نماز به صورت دستباف هم تولید می شدند ولی امروزه با رشد تکنولوژی و ورود دستگاه های بافندگی، بیشتر به صورت ماشینی تولید و به بازار عرضه می شوند.
امروزه دیگر به صرفه نیست برای همه مساجد از فرش مسجدی دستباف استفاده شود و نوع دستباف بیشتر برای مساجد لاکچری در کشورهای عربی کاربرد دارند.
طرح های کلی سجاده نمازها و فرش های رولی مسجد عموما یکسان و به صورت محرابی و گنبدی شکل هستند.
در یک دهه ی اخیر شرکت های تخصصی بافت فرش سجاده ای تاسیس شدند تا صرفا فقط برای مساجد و نمازخانه ها به تولید قالی بپردازند.
بدین صورت هم طرح ها متنوع تر شده اند و هم قیمت ها نیز به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده اند.

طرح های فرش سجاده ای مسجد:

فرش های مسجدی که در کارخانه های سجاده بافی کاشان تولید می شوند دارای نقشه های گوناگونی هستند.
بافت فرش سجاده ای برای مسجد به لحاظ ساختار دقیقا به مانند فرش های کلاسیک 12 متری و 9 متری صورت می گیرد و مهم ترین تفاوت آن ها در سایز تولیدیشان می باشد.
سجاده فرش هایی که مخصوص نمازخانه ها و مساجد بافته می شوند، از نظر شکل کلی طراحی به سه قسمت دسته بندی می شوند:
این سه دسته شامل طرح فرش سجاده ای محرابی، فرش بدون محراب دارای تک حاشیه و همچنین طرح یکپارچه یا کاشیکاری می باشند.
فرش های دارای طرح محراب بسیار پرفروش تر از بقیه ی نقشه های مسجدی هستند به این خاطر که جایگاه هر عبادت کننده ای بر روی آن مشخص بوده و نظم بهتری را ایجاد می کند.
فرش های بدون محراب که فقط یک حاشیه ی کناری دارند، به آن ها طرح تشریفاتی می گویند و در منزل هم به عنوان قالی کناره احتمالا دیده اید. البته که طرح و نقشه ی قالی کناره منزل با مسجد تا حدودی متفاوت است.
اما سجاده فرش های یکپارچه هم بدون محراب هستند و هم بدون حاشیه، تا از کنار یکدیگر قرار گرفتن هر یک از طاقه ها، همدیگر را تکمیل کرده و شبیه قالی یک تکه و بزرگپارچه به نظر برسد.

بافت فرش سجاده برای نمازخانه
بافت فرش سجاده برای نمازخانه

بافت فرش سجاده ای در کاشان:

بافت سجاده فرش مسجد در دو شهر مشهد و کاشان به صورت تخصصی انجام می شود اما شهرستان کاشان لقب پایتخت فرش ماشینی برای منزل و مسجد را به خود اختصاص داده است به این خاطر که در مرکز ایران قرارگرفته است.
به منظور بافت فرش سجاده ای باید سه نوع نخ تار و پود و همچنین نخ خاب در هم تنیده شوند تا یک فرش کامل داشته باشیم.
بافت این فرش های مسجدی توسط ماشین آلات پیشرفته ی صنعتی که اکثرا با تکنولوژی بافت آلمان و بلژیک هستند صورت می گیرد.
هر رول سجاده فرش را اگر دیده باشید، دارای عرض 1 متر و 25 سانتیمتر است و طول آن با توجه به مساحت مسجد و فاصله ی یک دیوار تا دیوار مقابل به آن تولید می شود.
شرکت سبحان در کاشان یکی از کارخانه های تخصصی سجاده باف می باشد که با حدود 10 سال سابقه فقط به تولید فرش مسجدی مشغول است.
شرکت سبحان انواع فرش نماز را با کیفیت های گوناگون و طبق سفارش و بودجه ی در نظر گرفته شده برای مساجد و نمازخانه ها می بافد.

بافت فرش سجاده ای با بهترین کیفیت:

همانطور که در بالا هم گفته شد، شرکت سبحان توانایی تولید سجاده فرش ماشینی را با هر کیفیتی دارد تا با هر توانایی مالی بتوانید قالی مورد نظرتان را خریداری کنید.
پس با توجه به کیفیت های مختلف بافت فرش سجاده ای مسجدی، حتما باید اطلاعات لازم درباره ی عوامل موثر بر کیفیت و قیمت سجاده فرش را داشته باشید تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.
فاکتورهای بسیاری می تواند کیفیت فرش مسجد را تحت تاثیر قرار بدهد ولی سه عامل زیر که مهم ترین آن هاست را برایتان تشریح خواهیم کرد:
• جنس الیاف در بافت فرش ماشینی
• تعداد شانه و میزان تراکم
• ضخامت و وزن سجاده فرش

بافت فرش سجاده ای تشریفاتی
بافت فرش سجاده ای تشریفاتی

1) جنس الیاف در بافت فرش سجاده ای:

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی شرکت های سجاده باف، نخ خاب یا همان نخ اصلی روی سطح فرش را با الیاف مصنوعی تولید می کنند و به هیچ عنوان از الیاف طبیعی مثل پشم استفاده نمی شود.
در گذشته برخی از کارخانه ها از پشم طبیعی برای بافت قالی ماشینی استفاده می کردند ولی امروزه دیگر اصلا به صرفه نیست و از جایگزین های غیر طبیعی در بافت انواع قالی ماشینی بهره می برند.
از بین الیاف مصنوعی که برای بافت فرش سجاده ای مورد استفاده قرار می گیرد، بی شک نخ های اکریلیک هیت ست بالاترین کیفیت را در تولید قالی ماشینی دارند.
الیاف اکریلیک چه عنوان فرش منازل و چه برای فرش نمازخانه ها و مساجد جزو بهترین ها هستند به این سبب که نرمی مناسبی دارند و منعطف هستند.
البته مشکل نخ اکریلیک همان پرزدهی اولیه آن ها می باشد که برای رفع این مشکل، چند هفته ی اول را نیاز است تا جاروبرقی با مکش بالا بزنید تا به مرور زمان، کاملا این پرزها از بین بروند.
البته اگر خرید فرش سجاده ای ارزان مورد نظر شماست باید به سراغ دیگر الیاف بروید که موارد دیگر شامل ورجین، پلی استر و بی سی اف می شود؛ این الیاف به خوبی اکریلیک نیستند اما ارزانتر خواهند بود.
جدی ترین مشکل سایر الیاف پلی استر، کوبیدگی آن ها به مروز زمان است که اصلا برای عبادت کنندگان مناسب نخواهد بود.

2) شانه و تراکم در بافت فرش سجاده ای:

هر دستگاه بافنده ای معمولا با تعداد شانه و تراکم مخصوصی قابلیت تولید را دارد. شانه و تراکم به گره های تار و پود گفته می شود که از پشت قالی قابل دیدن هستند.
خریداران باید با شانه و تراکم آشنایی داشته باشند به این دلیل که هم کیفیت و هم قیمت سجاده فرش مسجدی را تحت تاثیر قرار می دهد.
به هر میزان شانه و تراکم بالا رود یا اینکه گره ها در بافت فرش سجاده ای بیشتر شود، کیفیت فرش مسجدی هم بسیار بهتر خواهد شد.
شانه و تراکم های بسیاری برای بافت قالی ماشینی وجود دارند که 3 مورد 440 شانه، 500 شانه و 700 شانه برای سجاده بافی متداول تر هستند.
به طور معمول شرکت های معتبر و دارای استاندارد نظیر شرکت سبحان، اطلاعاتی از قبیل تعداد شانه و تراکم را روی برچسبی در پشت قالی قید می کند.
شرکت سبحان با کیفیت ترین فرشی که برای مسجد پیشنهاد می کند، فرش سجاده 700 شانه با تراکم 2250 است.

بافت سجاده فرش محرابی برای مسجد
بافت سجاده فرش محرابی برای مسجد
3) وزن و ضخامت سجاده فرش:

عاملی که خیلی از خریداران به آن توجه نمی کنند ضخامت و به دنبال آن وزن هر متر مربع فرش مسجدی است.
بافت فرش سجاده ای باید به گونه ای باشد که ضخامت حدود 10 میلی متری داشته باشد تا نمازگزاران احساس راحتی بر روی آن داشته باشند.
همین طور که ضخامت بالاتر می رود، وزن هم به طور طبیعی افزایش پیدا کرده و در مجموع قیمت سجاده فرش مسجد را بالاتر می برد.
در بسیاری موارد دیده شده که دو فرش سجاده با یک جنس نخ و با یک تعداد شانه و تراکم مشخص ولی قیمت های متفاوتی دارند؛ این تفاوت بیشتر به خاطر وزن و ضخامت فرش ماشینی می باشد.

Call Now Buttonتماس با واحد فروش