سجاده فرش پلی استر یا اکریلیک؟

سجاده فرش پلی استر

در چند سال اخیر جنس نخ های متنوع و بسیاری وارد صنعت بافندگی شده اند که قدری این مورد می تواند مشتریان و بانیان خیر را در هنگام خرید فرش مسجد دچار سردرگمی کند.
اگر برای خرید قالی ماشینی برای منزل پرس و جو کرده باشید ویا اینکه برای تهیه فرش نماز مخصوص مسجد استعلام قیمتی گرفته باشید، با اولین سوالی که مواجه می شوید این است: سجاده فرش پلی استر می خواهید یا اکریلیک؟
در ابتدا بهتر است توضیح بدهیم که نخ ها چگونه تولید می شوند؛ برای تولید نخ هم می توان از الیاف طبیعی و هم می توان از الیاف مصنوعی ساخته شده در صنایع پتروشیمی استفاده کرد.
در میان الیاف طبیعی دو نوع الیاف حیوانی و الیاف گیاهی داریم؛ نوع حیوانی همان پشم گوسفندان است که البته امروزه تقریبا در قالی های ماشینی دیگر نخ پشمی کاربرد ندارد به خاطر کم بودن و قیمت بالای آن.
الیاف گیاهی در میان الیاف طبیعی مشارکت بیشتری در بافت فرش سجاده ای ماشینی دارند. مهم ترین الیاف طبیعی عبارتند از پنبه و کنف (جوت). البته این نکته را بدانید که نخ های پنبه و جوت به عنوان نخ تار و پود در قالی ماشینی استفاده می شوند.
الیاف مصنوعی در صنایع پتروشیمی و از نفت تولید می شوند که به سبب فراوانی و قیمت ارزانتر در صنعت بافندگی چه پارچه بافی و چه فرشبافی مشارکت بسیار بالاتری را در مقایسه با الیاف طبیعی دارند.
الیاف غیرطبیعی تنوع بسیار بالایی دارند که برخی آن ها در خود ایران تولید می شوند و برخی دیگر نیز وارداتی هستند که از کشورهایی نظیر ترکیه، اسپانیا، چین و آلمان وارد می شوند.

سجاده فرش پلی استر یا اکریلیک
سجاده فرش پلی استر یا اکریلیک

انواع سجاده فرش پلی استر و اکریلیک و …

پس همانطور که در بالا توضیح دادیم الیاف طبیعی برای بافت نخ اصلی یا همان نخ خاب قالی ماشینی چندان مورد کاربرد نیستند به این دلیل که قیمت بالایی دارند و همچنین مانند الیاف مصنوعی به فراوانی تولید نمی شوند.
امروزه بالای 98 درصد از تولیدات ماشینی قالی و پارچه، از الیاف مصنوعی یا ساخته دست بشر در صنعت های پتروشیمی می باشند که تنوع خیلی زیادی هم دارند.
الیاف در شرکت های ریسندگی که در داخل ایران هستند تبدیل به نخ می شوند؛ نخ هایی که برای بافت فرش سجاده ای مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: BCF، پلی استر، اکریلیک، ورژن یا ورجین، پلی پروپیلن، نایلون و…
سجاده فرش پلی استر و BCF جزو قدیمی ترین نخ ها در بافت فرش ماشینی به شمار می روند؛ الیافی که از آن ها این نوع نخ ها را آماده می کنند همگی داخل خود ایران و به اندازه کافی تولید می شوند.
اگر قالی ماشینی با نخ 100% اکریلیک هیت ست شده بافته شود آن مورد بهترین جنس فرش مسجد محسوب خواهد شد و بسیاری از متولیان مساجد هم به دنبال چنین جنس نخ کیفیت بالایی هستند تا بتوانند سال های سال از آن استفاده مفید کنند.
الیاف اکریلیک به مقدار بسیار پایینی در ایران تولید می شوند که پاسخگوی نیاز کارخانه ها نیستند؛ بنابراین ناچارا حجم بسیار بالایی از الیاف اکریلیک از خارج ایران و از کشورهایی نظیر آلمان و اسپانیا و ترکیه وارد می شوند.
البته این که الیاف خارجی هستند دلیل بر این نیست که در داخل ایران تبدیل به نخ نمی شوند؛ شرکت های ریسندگی همگی در داخل ایران هستند و به صرفه تر است که الیاف خام در این شرکت ها تبدیل به نخ های پالتی و آماده بافت شوند.
نخ ورژن هم نسبتا نخ جدیدی است که به تازگی در بافت قالی های ماشینی به کار می رود. دیگر جنس نخ ها نظیر نایلون و پلی پروپیلن برای تولید فرش نمازخانه و مسجد اصلا کاربردی ندارند.

سجاده فرش جنس پلی استر
سجاده فرش جنس پلی استر

ویژگی های سجاده فرش پلی استر

در این قسمت می خواهیم به مزیت ها و عیب هایی که فرش های ماشینی پلی استری دارند اشاره کنیم و توضیح بدهیم که چرا فروش این نوع سجاده ها در مقایسه با دیگر جنس نخ ها بالاتر می باشد.
نخ های پلی استر و بی سی اف خواص ظاهری و باطنی بسیار شبیهی به یکدیگر دارند و به نوعی می توان گفت که پلی استر نسخه ی باکیفیت تری از BCF است و به خاطر همین فرش مسجدی جنس پلی استر گرانتر است.
در ابتدا قصد داریم ویژگی های مثبت سجاده فرش پلی استر را برشماریم؛ این نوع قالی ها که در شرکت های بافندگی تولید می شوند در مقایسه با الیاف اکریلیک بسیار روشن و براق می باشند.
فرش های بافته شده پلی استری در برابر آب و رطوبت و همچنین گرد و خاک بسیار مقاوم هستند و به همین خاطر برای شهرهایی که نزدیک دریا هستند و آب و هوای شرجی دارند، همین جنس سجاده را پیشنهاد می کنیم.
دیگر مزیت فرش سجاده پلی استر که مهم ترین ویژگی آن محسوب می گردد به واقع بدون پرز بودن آن است که بسیاری از نمازگزاران نسبت به آن حساس هستند چون اگر پرز داشته باشد در هنگام نشستن و سجده کردن، پرز زیادی به لباس هایشان می چسبد.
حال معایب پلی استر را می خواهیم بیان کنیم؛ از بدترین ویژگی های سجاده فرش پلی استر باید به کوبیده شدن آن اشاره کنیم. درواقع این نوع نخ با عبور و مرور زیاد بر روی آن بعد از یکی دو سال کاملا کوبیده شده و دیگر نرمی از خود نخواهد داشت.
ویژگی منفی دیگر آن این است که در برابر جسم های داغ بسیار آسیب پذیر است، به طوریکه اگر یک اتوی داغ روی آن بگذارید مانند پلاستیک آب می شود. همچنین پس از مدتی به خاطر خاصیتی که دارند، آشغال و پرزو نخ ها را به خود می گیرند به گونه ای که با جاروبرقی به سختی جدا می شوند.
در مجموع گفته های بالا، قالی پلی استر در زمره ی یک سجاده فرش ارزان قیمت به شمار می رود و معمولا مساجدی که نمی خواهند هزینه زیادی بکنند و یا مکان مذهبی شان چندان رفت و آمد ندارد، همین جنس را می خرند.

بهتر از سجاده فرش پلی استر چیست؟

همانطور که پیشتر هم گفتیم به غیر از نخ پلی استر جنس نخ های دیگری هم در بافت فرش سجاده ای کاشان و مشهد مورد مصرف قرار می گیرند که در مقایسه با آن از کیفیت بهتری برخوردار هستند.
دو جنس نخ دیگر که از پلی استر بهتر هستند شامل نخ ورجین (ورژن) و همچنین نخ اکریلیک می باشند. اکریلیک به لحاظ کیفیت از ورجین بهتر بوده و مساجد و نمازخانه هایی که مشکل مالی ندارند باید از فرش مسجدی 100% اکریلیک استفاده کنند.
الیاف اکریلیک اکثرا در کارخانجات ریسندگی ایران تبدیل به نخ آماده‌ی بافت می شوند؛ از جمله شهرهایی که شرکت ریسندگی اکرولیک دارند می توانیم به کاشان، مشهد، یزد و اصفهان اشاره کنیم.
فرش سجاده اکریلیک در مقایسه با سجاده فرش پلی استر دارای مقاومت بیشتری است و همچنین عمر طولانی تری هم دارد به همین خاطر پیشنهاد شرکت سبحان به هیات امنا فرش های اکرولیک می باشد.
فرش مسجد بافته شده با الیاف اکریلیک دارای 2 عیب بزرگ می باشد: اول اینکه پرز اولیه از خود می دهد که این اصلا برای نمازگزاران مناسب نخواهد بود؛ البته برای رفع این مشکل باید چندبار جاروبرقی با مکش بالا بزنید و همچنین با یک دستمال خیس، پرز بالا آمده از لابلای نخ ها را بگیرید.
و دومین عیب هم اینکه در برابر رطوبت و گرد و خاک آسیب پذیر است. خاکی شدن و نمناک شدن هر دو می تواند باعث پوسیدن قالی اکریلیک گردد. پس تا جای ممکن گرد و غبار آن را هرچند وقت یکبار بگیرید و نگذارید نم در آن باقی بماند.
از مزیت های جنس اکرولیک قطعا می توانیم به منعطف بودن آن اشاره کنیم که در مقایسه با پلی استر و دیگر جنس نخ ها در مرتبه و کیفیت بسیار بالایی قرار می گیرد. همین ویژگی باعث می شود که نرم بودن خود را حفظ کند.
فرش های اکریلیکی در برابر اجسام داغ مقاومت بهتری از خود نشان می دهند و برخی از آن ها نظیر نخ اکریلیک زمرد مشهد حتی نسوز هم می باشند. این نوع تولید فرش سجاده ای مسجد تقریبا دو برابر پلی استر قیمت دارد.

خرید سجاده فرش پلی استر از کارخانه
خرید سجاده فرش پلی استر از کارخانه

طرح، رنگ و تعداد شانه سجاده فرش پلی استر

قالی های ماشینی پلی استر که چه برای خانه و چه برای اماکن مذهبی بافته می شوند، معمولا با دستگاه های قدیمی بافته می شوند و قطعا محدودیت هایی را در مقایسه با دستگاه های جدید و بروز دارند.
دلیل اینکه چرا فقط با ماشین آلات قدیمی این جنس فرش های مسجدی را می بافند این است که دستگاه های جدید بیشتر برای نخ های ظریف و کیفیت خوبی نظیر اکریلیک طراحی شده اند. گذشته از آن اگر قرار باشد الیاف ارزان پلی استر با دستگاه های جدید بافته بشوند چندان صرفه اقتصادی ندارند.
ماشین آلات قدیمی اکثرا با تعداد شانه پایین هستند مانند 320 شانه، 440 شانه و 500 شانه؛ تقریبا می توان گفت که انواع سجاده فرش پلی استر با همین تعداد شانه های پایین و تراکم های 800 و 1000 بافته می شوند.
البته با ماشین آلات 700 شانه ای هم جنس پلی استر را می بافند ولی در سال های اخیر کمتر شده و به جای آن از نخ های جایگزین مانند ورژن و یا حتی جنس خوب مانند 100% اکریلیک استفاده می کنند.
همچنین طرح ها و رنگ های پلی استر هم در مقایسه با طرح و رنگبندی های فرش های سجاده ای اکریلیک از تعداد کمتر و محدودتری برخوردار هستند. اگر دقت کرده باشید تقریبا اکثر شرکت ها فقط 2 تا 3 طرح محرابی و تشریفاتی برای مساجد به صورت آماده دارند.
دستگاه های قدیمی معمولا تعداد پایینی از رنگ ها مانند 5 رنگ یا 6 رنگ را دارا می باشند ولی ماشین آلات 700 شانه ای جدید 8 رنگ و یا حتی 10 رنگ هم در کریل های دستگاه استفاده می کنند که بالطبع مرغوب ترند.
همانطور که گفتیم در مورد طرح ها اگر طراحی خاص و به خصوص یک نقشه شلوغ و ظریف را بخواهید ناچارا باید با دستگاه های 700 شانه ای و با جنس نخ اکریلیک معمولا سفارش بدهید.
برای اینکه نمونه کارهای بافته شده پلی استر را با اکریلیک مقایسه کنید، می توانید از شرکت سبحان استعلام بگیرید تا مساجدی که نصب داشته را به شما معرفی نماید و یا اینکه یک نمونه کوچک بافته شده را برایتان ارسال نماید.

فرش سجاده ای مسجد پلی استر کاشان
فرش سجاده ای مسجد پلی استر کاشان

راهنمای خرید سجاده فرش پلی استر از کارخانه

اگر قصد داشتید که قالی با کیفیت خوب و قیمت مناسب را برای مکان مذهبی خود تهیه کنید، بهتر است به شهرهایی مراجعه کنید که به عنوان مرکز بافندگی شناخته می شوند.
در ایران دو شهرستان کاشان و همچنین مشهد به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان قالی ماشینی در انواع طرح ها و رنگبندی ها به شمار می روند. البته در چند شهر دیگر هم کارخانه بافندگی وجود دارد اما کاشان و مشهد سرآمد آن ها هستند.
کاشان در زمینه تولید سجاده فرش پلی استر و همچنین فرش سجاده ای اکریلیک بسیار بهتر است چراکه چندین شرکت سجاده بافی از جمله سبحان در آن مشغول به فعالیت می باشند.
تقریبا در هیچ شهری فروشگاه تخصصی جهت فروش فرش محرابی سجاده ای را نخواهید یافت؛ البته نمایشگاه های فرش ماشینی مانند مهد فرش و شهر فرش وجود دارند که در کنار فروش قالی های خانگی ممکن است فروش سجاده هم داشته باشند اما آن ها را پیشنهاد نمی کنیم.
چرا می گوییم از نمایشگاه ها سجاده فرش مسجدی نخرید؟ دلیل این است که آن ها واسطه می باشند و خودشان هم از کارخانه های فرش سجاده باف خرید می کنند و بالطبع مجبور خواهید بود به ازای هر متر مربع بین 20 تا 100 تومان هزینه اضافی پرداخت کنید.
پس اگر برای خرید فرش مسجد یا نمازخانه به کاشان مراجعه کردید، به سراغ هر کارخانه بافندگی نروید؛ درواقع بهتر است که به شرکت های موسوم به سجاده بافی بروید تا طرح و رنگبندی مناسب را با پایین ترین قیمت تهیه کنید.
خرید از خود کارخانه به غیر از قیمت پایینتر مزایای دیگری هم دارد؛ از جمله آن ها باید به خدمات پس از فروش آن اشاره کرد که مثلا برای فروش های بالاتر از 300 متر مربع، هزینه نصب به صورت رایگان توسط نصاب شرکت سبحان انجام می گیرد.
همچنین کارخانه سبحان دارای استانداردهای لازم جهت صدور گواهی استاندارد برای صادرات می باشد و برای شرکت هایی که نیاز به فاکتورهای رسمی و قانونی به اضافه حساب شرکتی دارند، بدون هیچ مشکلی خدمات ارائه می کند.

تماس با کارخانه فرش سجاده ای سبحان :
آدرس کارخانه : کاشان – شهرک صنعتی سلیمان صباحی – اصلی اول – فرعی چهارم – میدان هیات امنا – جنب کارخانه فرش شادلین
تلفن همراه : 09137292938
تلفن ثابت : 03154750655

Call Now Buttonتماس با واحد فروش