فرش برای نمازخانه

فرش برای نمازخانه

آیا می دانید سجاده فرش برای نمازخانه و مسجد را باید از کجا خریداری کرد؟
آیا می دانید مرکز خرید فرش نمازخانه ای و فرش مسجدی چه شهری است؟
شهرستان کاشان و مشهد جزو مهم ترین تولیدکنندگان سجاده فرش برای مساجد و سالن های نماز محسوب می شوند.
هم کاشان و هم مشهد دارای شهرک های صنعتی تخصصی هستند که در آن ها فقط کارخانجات ریسندگی، بافندگی و تکمیل مشغول به فعالیت هستند.
اگر بخواهیم مقایسه ای از نظر تنوع و قیمت تولید فرش سجاده ای بین این دو شهر انجام دهیم، بی شک کاشان در تولید فرش های مسجدی و نمازخانه ای سرآمدتر بوده و برای مشتریان به صرفه تر است.
در شهرک صنعتی سلیمان صباحی، چندین شرکت سجاده باف وجود دارند که کارخانه سبحان یکی از قدیمی ترین و خوشنام ترین آن ها می باشد.
شرکت سبحان در هیچ شهری نمایندگی ندارد و فروش آن مستقیما از کارخانه صورت می گیرد تا با حداقل هزینه، محصول در اختیار مشتری قرار گیرد.
همچنین برای راحتی کار، نصاب کارخانه جهت نصب سجاده فرش به محل مسجد یا نمازخانه اعزام می گردد.

سجاده فرش برای نمازخانه
سجاده فرش برای نمازخانه

سجاده فرش ماشینی برای نمازخانه:

در ایران به عنوان کشوری که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، به طور معمول برای برپایی نماز در ادارات و مدارس و دانشگاه ها یک سالن نماز را در نظر می گیرند.
همچنین از این سالن های نماز علاوه بر نماز جماعت، در صورت نیاز برای برگزاری تشریفات و مراسم های مذهبی هم استفاده می کنند.
از اینرو مسئولان نمازخانه ها، توجه بسیاری به زیباسازی این سالن های نماز دارند تا بتوانند محیطی روحانی را ایجاد کنند.
فرش برای نمازخانه یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که مسئولان سالن های نماز باید به تهیه ی آن اقدام کنند.
امروزه فرش هایی که برای نمازخانه ها و مساجد مورد استفاده قرار می گیرند همه به صورت ماشینی تولید می شوند.
سجاده فرش های ماشینی تنوع بسیار زیادی دارند و سرعت تولید آن ها نیز بسیار بالاست و معمولا یکی دو هفته پس از ثبت سفارش بافته می شوند.
فرش نمازخانه یا مسجد با یکدیگر تفاوتی ندارند و به صورت کناره و طولی بافته می شوند به گونه ای که عرض هر طاقه آن 1 متر 25 سانتیمتر می باشد.

تولید فرش برای نمازخانه:

با توسعه دستگاه های بافندگی و همچنین پیشرفت نرم افزارهای گرافیکی برای طراحی، فرش های نماز امروزه به شکل رول های کناره و با نقش های محرابی تولید می شوند.
تولید فرش برای نمازخانه به صورت 4 رول 4 رول است یعنی با دادن یک نقشه، 4 طاقه فرش محرابی سجاده ای و یا تشریفاتی خواهیم داشت.
عرض هر طاقه سجاده فرش کاشان به طور استاندارد 125 سانتی متر و طول آن هم با توجه به سفارش مشتری براساس متراژ نمازخانه یا مسجد بافته می شود.
تولید فرش های سجاده ای با تکنولوژی بافت آلمان و بلژِیک و با دستگاه هایی نظیر واندویل و تکسیما صورت می گیرد.
هر کارخانه تولید کننده ای با یک نوع دستگاه خاص فرش نمازخانه ای را تولید می کند و به همین دلیل مشخصات بافت هر شرکتی متفاوت بوده و قیمت ها باهم فرق می کنند.
همچنین توجه داشته باشید طرح ها و رنگبندی های کارخانجات سجاده بافی نیز با یکدیگر متفاوت است حتی مثلا رنگ آبی 2 شرکت باهمدگیر فرق می کند.
کاشان با داشتن کارخانه های سجاده بافی متعدد بیشترین سهم را در تولید فرش سجاده مساجد در ایران و حتی خارج از کشور دارد.

فرش بدون محراب برای نمازخانه
فرش بدون محراب برای نمازخانه

انواع فرش برای نمازخانه:

همانطور که پیشتر گفتیم، فرش های سجاده ای مانند فرش های کناره منزل به شکل رول طولی و مستطیلی بافته می شوند.
امروزه با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند نقش ساز و فتوشاپ، انواع نقشه ها را می توان طراحی نموده و از طریق کامپیوتر به دستگاه بافندگی وارد کرد تا بافته شوند.
اگر نقشه های سجاده فرش برای نمازخانه را بخواهیم به دسته بندی کنیم، می توان آن ها را به سه گروه تقسیم کرد.
این سه گروه شامل فرش سجاده ای محرابی، فرش حاشیه دار تشریفاتی و فرش بدون حاشیه یکپارچه.
نکته قابل ذکر اینکه هر سه طرح از نظر نوع بافت و مقدار نخ مصرفی با یکدیگر تفاوتی ندارند و به همین خاطر قیمت یکسانی دارند.
طرح فرش محرابی پرفروش ترین نقشه ای است که معمولا برای نمازخانه های مدارس و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.

1. سجاده فرش نمازخانه طرح محرابی:

اولین اولویت خریداران فرش برای نمازخانه بدون شک فرش محرابی می باشد که به آن فرش گنبدی هم می گویند.
فرش های محرابی برگرفته از طرح محراب داخل مساجد طراحی شده اند که به عنوان یکی از نمادهای مسلمانان شیعه و سنی محسوب می شود.
در هر رول از سجاده فرش محرابی، یک طرح محراب با عرض حدودا 63 و طول 125 سانتی متر در کل طاقه تکرار می شود.
علاوه بر نقش محراب، طرح های ستون، سرستون، قندیل و گلدسته هم در اطراف آن به کار گرفته می شود تا نمایی کامل و معنوی پیدا کند.
اگر به نقشه های فرش نمازخانه محرابی توجه کرده باشید، در داخل محراب برخی از آن ها گل و بوته های زیاد و برخی دیگر گل و بوته های کمتر دیده می شود.
به طرح های محرابی با گل و بوته های زیاد و پیچ در پیچ، نقشه افشان و در مقابل به نقشه های محرابی که داخل محراب بدون گل و بوته هستند، طرح محرابی ساده گفته می شود.
پیشنهاد ما برای نمازخانه ها و مساجد که رفت و آمد زیادی دارند، طرح های افشان و شلوغ است که لکه و کثیفی را در خود گم کند.
فرش سجاده ای محرابی برای سالن های نماز و مساجد که نماز جماعت برگزار می گردد در برقراری نظم صفوف نقش بسزایی دارد.

فرش برای نمازخانه مدرسه
فرش برای نمازخانه مدرسه

2. فرش برای نمازخانه طرح تشریفات:

فرش طرح تشریفاتی نوع دیگری از فرش مسجدی محسوب می شود که علاوه بر سالن های تشریفات برای مکان های مذهبی هم مورد استفاده قرار می گیرد.
البته بعضی از همکاران به طرح تشریفاتی در مقابل طرح محرابی، فرش نماز ساده هم می گویند به این دلیل که بدون محراب بوده و صرفا فقط با نقش گل و بوته بافته می شود.
نقش های به کار رفته در این نوع از فرش برای نمازخانه علاوه بر گل و بوته، طرح های اسلیمی و هندسی هم هستند که متناسب با فضای مساجد می باشند.
در کناره قالی تشریفاتی مخصوص مسجد و سالن نماز، یک حاشیه هم طراحی می شود که برای ردیف قرارگیری مهر در نظر گرفته شده است.
همانطور که گفتیم برای نماز جماعت بهتر است از فرش محرابی استفاده شود ولی برخی از نمازخانه ها، به خصوص نمازخانه های مدارس، علاوه بر نماز جماعت، مراسم های عزاداری و یا جشن هم در سالن نماز خود برگزار می کنند که بهتر است همان طرح تشریفات را انتخاب کنند.
قابل ذکر است که فرش های تشریفات برای سالن های تشریفات دیگر و هتل ها و راه پله ها هم استفاده می شوند با این تفاوت که دارای دو حاشیه کناری هستند.

3. فرش یکپارچه نمازخانه ای:

قالی های یکپارچه معمولا به شکل بزرگ و یک تکه و به صورت دستباف در کارگاه های قالی و ظرف چند سال بافته می شوند.
اما شرکت سبحان با الگوبردای از نوع دستباف، نقشه هایی را طراحی نمود تا بتوان آن ها را مانند قالی های یک تکه برای مساجد و نمازخانه ها نصب نمود.
اگر فرش برای نمازخانه با طرح یکپارچه را می خواهید بهتر است که فضای بزرگی داشته باشید تا یکدستی و نمای یک تکه با طرح های کاشیکاری بهتر به چشم بیاید.
سجاده فرش ماشینی طرح یکپارچه هم دقیقا به صورت رولی و طولی بافته می شود ولی هیچ گونه حاشیه ای ندارد تا پس از نصب شبیه به طرح کاشیکاری به نظر آید.
از جمله طرح های معروف شرکت سبحان برای یکپارچه، می توان به طرح خاتم، ترنج و مهم ترینشان به طرح کاشیکاری اشاره کرد که به خصوص برای امامزاده ها بسیار مناسب خواهد بود.

فرش محرابی برای نمازخانه
فرش محرابی برای نمازخانه
مراحل سفارش فرش برای نمازخانه:

پیش از خرید سعی کنید که به یک مرکز خرید فرش سجاده ای به خصوص یک کارخانه سجاده باف مراجعه کنید تا بتوانید با قیمت مناسب تری فرش برای نمازخانه را تهیه کنید.
به صورت آنلاین و یا از طریق مراجعه حضوری یکی از طرح های گفته شده در بالا را انتخاب کرده و رنگبندی مدنظرتان را هم به شرکت اعلام کنید.
برای اینکه شرکت تولیدکننده، بافت را انجام دهد حتما باید مساحت نمازخانه را به طور دقیق مشخص کنید که به همین منظور پلنی ساده از سالن نماز را روی کاغذ رسم کنید.
در پلن باید اندازه اضلاع را دقیق متر کنید و بنویسید؛ همینطور جهت قبله و در صورت وجود قناسی ها را هم معلوم کنید.
در مرحله ی بعدی جنس الیاف را به همراه تعداد شانه و تراکم مشخص کنید تا پیش فاکتور و اطلاعات به صورت ریز برای نمازخانه یا مسجد صادر گردد.
با تایید پیش فاکتور، مبلغی را به عنوان بیعانه باید به حساب کارخانه واریز کنید که سفارش در صف تولید قرار بگیرد.
در انتها که تولید فرش سجاده ای پایان یافت، با مسئولان نمازخانه تماس گرفته می شود تا هماهنگی های لازم جهت ارسال و نصب سجاده فرش در نمازخانه صورت گیرد.

تماس با کارخانه فرش مسجدی ماشینی سبحان :
آدرس کارخانه : کاشان – شهرک صنعتی سلیمان صباحی – اصلی اول – فرعی چهارم – میدان هیات امنا – جنب کارخانه فرش شادلین
تلفن همراه : 09137292938
تلفن ثابت : 03154750655

Call Now Buttonتماس با واحد فروش