ابعاد فرش سجاده‌ای چقدر است؟

ابعاد فرش سجاده ای

بسیاری این سوال را می پرسند که ابعاد فرش سجاده‌ای چند سانتیمتر است؟
در واقع فرش هایی که مخصوص مساجد به صورت طولی بافته می شوند، توسط همه ی کارخانه های سجاده فرش کاشان و مشهد به صورت استاندارد و یکسان تولید و به بازار عرضه می شوند.
اگر یک طاقه از فرش مسجدی را در نظر بگیرید، عرض رول آن 125 سانتیمتر می باشد و طول آن هم به سفارش مشتری قابل تغییر خواهد بود.
البته توجه داشته باشید که با توجه سایز دستگاه ها که برخی دارای عرض 3 و 4 هستند، امکان بافت هر رول با عرض بیشتر وجود دارد.
اما به طور استاندارد و بر اساس تجربه بهتر است که فرش های سجاده مسجد همان 125 سانتیمتر بافته شوند.
شما در ابتدا بهتر است که مسجد یا نمازخانه ی خود را متر کنید و به ما اطلاع دهید تا کارشناسان شرکت بر اساس ابعاد سجاده فرش، متراژ مورد نیازتان را محاسبه کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز در مورد خرید فرش مسجد را در اختیارتان قرار دهیم.

ابعاد فرش سجاده ای برای مسجد
ابعاد فرش سجاده ای برای مسجد

ابعاد فرش سجاده‌ای مسجد:

اندازه ی فرش های ماشینی معمولی در مقایسه با فرش های مسجدی کاملا تفاوت دارد؛ قالی ماشینی مخصوص خانه در سایزهای استاندارد 12 متر (3 در 4)، 9 متر (3/5 در 2/5) و 6 متر (2 در 3) بافته می شوند.
اما زمانی که درباره ی ابعاد فرش سجاده‌ای برای مسجد و نمازخانه صحبت می کنیم، از آنجاییکه هم فرش محرابی و هم تشریفاتی برای این مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید هر دو را مورد بررسی قرار دهیم.
در ادامه اندازه ی طول و اندازه ی عرض هر طرح سجاده فرش مسجدی را جداگانه برایتان تشریح می کنیم:

عرض فرش سجاده ای:

در ابتدا در مورد عرض سجاده فرش مسجد توضیح می دهیم. ما در اینجا باید هم عرض طاقه و هم عرض تک سجاده ی محرابی را بیان کنیم.
همانطور که در بالا گفته شد، عرض هر رول یا طاقه ی فرش مسجدی، به طور استاندارد و ثابت 125 سانتیمتر بافته می شود.
البته برای فرش های یکپارچه که مخصوص مسجد تولید می شوند، ابعاد فرش سجاده‌ای برای عرض هر رول به صورت 250 سانتیمتر هم امکان بافت وجود دارد.
حالا می خواهیم عرض فقط یک سجاده فرش محرابی را محاسبه کنیم؛ عرض هر تک محراب معمولا به طور استاندارد بین 63 تا 64 سانتیمتر بافته می شود.
این عرض تک محرابی با توجه به تراکم های مختلف در بافت متفاوت خواهد بود، مثلا تراکم 2250 با عرض 64 سانتیمتر و تراکم 1800 با عرض 63 سانتیمتر بافته می گردد.
اما مسئله ای که باید در اینجا گفته شود این است که برای برخی مکان ها مانند مدارس ابتدایی ممکن است نیاز داشته باشید که عرض رول ها کوچکتر باشند؛ برای این مورد بهتر است با مدیریت فروش شرکت صحبت کنید تا راهنمایی های لازم انجام گیرد.

ابعاد سجاده فرش مسجد
ابعاد سجاده فرش مسجد

اندازه فرش سجاده‌ای به صورت طولی:

طول فرش های مسجدی هم به صورت رولی و هم به شکل تک سجاده ای قابل بررسی می باشد.
طول سجاده تک محرابی برابر با عرض هر رول سجاده فرش است که درواقع همان 125 سانتیمتر یا 1 متر و 25 سانتیمتر خواهد شد.
اما طول هر رول می تواند متغیر باشد و با توجه به مساحت مسجد، ابعاد فرش سجاده‌ای هم از نظر طولی می تواند تغییر کند.
طول هر طاقه فرش مسجدی مشخص کننده طول هر صف نماز در آن مسجد است که ممکن 15 متر یا 20 متر و یا هر متراژ دیگری باشد.
نکته ی قابل ذکر اینکه ابعاد طولی و عرضی به تنهایی تعیین کننده ی قیمت فرش سجاده ای نیستند و قیمت ها براساس هر متر مربع محاسبه می شوند.
همانطور که متوجه شدید ابعاد سجاده فرش ها در مقایسه با قالی های منزل کاملا متفاوت است و از نظر شکل و اندازه بیشتر شبیه به فرش های کناره هستند.

مزایای استفاده از سجاده فرش محرابی و تشریفاتی:

1) مهم ترین مزیت فرش های رولی طولی این است که حمل و جابجایی بسیار راحتی دارند و در هنگام شستشو می توانید رول به رول بفرستید شستشو تا خللی در نماز جماعت پیش نیاید.
2) با توجه به ابعاد فرش سجاده‌ای که به صورت استاندارد بافته می شوند، به راحتی توسط نصاب به گونه ای نصب می شوند که هیچ جای خالی را باقی نمی گذارد.
3) طرح های فرش سجاده کاملا مخصوص مسجد و نمازخانه هستند؛ طرح های فرش مسجدی به شکل محراب و گلدسته و یا سایر اشکال اسلیمی می باشند که کاملا مناسب برای محیط اماکن مذهبی خواهد بود.
4) ترمیم سجاده فرش های رولی به مراتب ساده تر از فرش های خانگی کلاسیک می باشد؛ به طوری که بدون ایجاد مشکل هر تک محراب و یا هر رول توسط رفوگر ترمیم می شود.

ابعاد فرش سجاده ای تشریفاتی
ابعاد فرش سجاده ای تشریفاتی

قیمت با توجه به اندازه فرش سجاده‌ای:

قیمت هر متر مربع سجاده فرش مسجدی یکی از اصلی ترین پارامترها در هنگام خرید می باشد که هیات امنا و متولیان مساجد باید به آن توجه داشته باشند.
دلیل این امر هم مساحت بالایی است که اماکن مذهبی برخوردار هستند و برای مفروش کردنشان، به متراژ بالایی از فرش ماشینی نیاز دارند.
اما از آنجاییکه ابعاد فرش سجاده‌ای به صورت طولی و متری تولید می شوند در مقایسه با قالی های خانگی و کلاسیک به مراتب قیمت مناسب تری دارند.
در میان شرکت های سجاده بافی، قیمت ها بر اساس کیفیت نخ و مواد اولیه و همچنین تعداد شانه و تراکم های مختلف تعیین و روانه ی بازار می شوند.

کیفیت فرش های مسجدی:

کارخانه سبحان (فرش ثریا کویر کاشان) با استفاده از مرغوب ترین الیاف یعنی اکریلیک هیت ست شده، اقدام به بافت فرش های مسجدی 700 شانه می نماید.
جنس اکریلیک در فرش سجاده ای باعث نرمی و انعطاف قالی مسجدی شده و همچنین تا سال های سال قابل استفاده می باشد بدون آنکه کوبیده شود و نرمی خود را ازدست بدهد.
جدا از جنس نخ که عامل مهمی در تعیین کیفیت و قیمت سجاده فرش مسجدی می باشد، تعداد شانه و تراکم هم اهمیت بالایی در کیفیت دارد.
به هر میزان تعداد شانه و تراکم در قالی ماشینی بالا رود، به همان اندازه در مرغوبیت و کیفیت بالای فرش تاثیرگذار است.
تعداد شانه و تراکم که همان تعداد گره های پشت فرش هستند، می تواند باعث زیباتر شدن رخ فرش، توپرتر شدن، سنگین تر شدن و در نهایت باعث افزایش طول عمرر آن می گردد.

قابل ذکر است شرکت سبحان فرش های 700 شانه مسجد و نمازخانه را با تراکم های مختلف از 1500 تا 2250 تولید می کند.

ابعاد سجاده فرش محرابی
ابعاد سجاده فرش محرابی

خرید اینترنتی فرش سجاده‌ای در اندازه های دلخواه:

در صورتی که امکان حضور در کارخانه را ندارید، خرید اینترنتی راحت ترین و بهترین راه برای خرید سجاده فرش مسجدتان خواهد بود.
برای اینکه ابعاد فرش سجاده‌ای به دلخواه شما بافته شود بهتر است مستقیما با کارخانه در تماس باشید تا در حد امکان فیت مسجد تولید صورت گیرد.
برای این کار باید در ابتدا یک نقشه از مسجدتان بر روی کاغذ ترسیم کنید و برای ما بفرستید تا مقدار فرش مورد نیاز را مشخص کنیم.
پس از تعیین متراژ باید به سراغ انتخاب تعداد شانه و تراکم بروید؛ شانه و تراکم بالا یا پایین را باید براساس بودجه خودتان انتخاب نمایید.
سپس طرح سجاده فرش محرابی و یا تشریفاتی را باید برگزینید که البته این مورد روی قیمت تاثیری ندارد.
با توافق بر سر قیمت، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکتی سبحان واریز می کنید تا تولید آن ظرف یک یا دو هفته انجام گیرد.

نصب سجاده فرش:

پس از اینکه بافت تکمیل گردید، طاقه های فرش به منظور نصب به مسجد یا نمازخانه ارسال می شوند.
حتما توجه داشته باشید برای اینکه ابعاد فرش سجاده‌ای کاملا فیت مسجد شود، باید نصاب کارهای برش و دوردوزی را در محل انجام دهد.
نگران هزینه ی نصاب نباشید چراکه هزینه ی آن توسط شرکت سبحان به عنوان تخفیف کار پرداخت خواهد گردید.

Call Now Buttonتماس با واحد فروش