فرش نماز مخصوص مسجد

فرش نماز مخصوص مسجد

در همین یک دهه اخیر توسعه تکنولوژی در بخش صنعت بافندگی باعث شده تا ماشین آلات خارجی زیادی در زمینه نساجی و بافت قالی و پارچه از ترکیه و یا سایر کشورها وارد ایران شوند.
کارخانه داران نیز با همین دستگاه های بروز این امکان را دارند که هر نوع قالی ماشینی را برای هر منظوری تولید کنند و نمونه آن بافت فرش نماز مخصوص مسجد می باشد.
از تولیدات دیگر در زمینه فرش ماشینی می توان به بافت گلیم، گبه، فرش های عروسکی مخصوص اتاق کودک، فرش آشپزخانه و تابلوفرش اشاره نمود.
فرش های نماز به شکل رول های طولی و دقیقا مثل قالی های کناره ای که در منازل هستند، بافته می شوند. درواقع هر رول معرف یک صف از نماز جماعت است.
فرش نمازی که برای مکان های مذهبی به تولید انبوه می رسند تحت عنوان های سجاده فرش، فرش مسجدی و فرش سجاده ای در بازارمعروف هستند.
فرش های مخصوص نماز مزیت های بسیار زیادی را در مقایسه با قالی های معمولی برای مساجد دارند و به همین دلیل متولیان ترجیح می دهند که از این فرش های مخصوص استفاده کنند.
از جمله مزیت فرش های سجاده ای می توان به ایجاد نظم و هماهنگی در صفوف، قابلیت حمل ساده و شستشوی راحت آن ها اشاره کرد.

فرش نماز برای مسجد و نمازخانه
فرش نماز برای مسجد و نمازخانه

خرید فرش نماز مخصوص مسجد

ایران به عنوان پایتخت فرش ماشینی در دنیا شناخته می شود و حتی طرح های ایرانی را در کشورهای چین و ترکیه نیز کپی برداری و تولید هم می کنند، با این وجود فقط در چند شهر کشورمان صنعت بافندگی رونق دارد.
شرکت های ریسندگی در چندین شهر ایران مشغول به فعالیت هستند ولی کارخانه های بافندگی جهت تولید قالی ماشینی به طور گسترده و متمرکز بیشتر در دو شهر کاشان و مشهد فعالیت دارند.
باز هم بین دو شهر مشهد و کاشان اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، باید بگوییم که کاشان به عنوان مرکز تولید فرش نماز مخصوص مسجد در ایران به شمار می رود.
شهرستان کاشان تقریبا در مرکز ایران واقع شده که فاصله بسیار نزدیکی با شهرهای مهم تهران، اصفهان و قم دارد به طوریکه ظرف دو سه ساعت می توانید به کارخانه های کاشان مراجعه فرمایید.
از طرفی دیگر کاشان دارای چندین شهرک صنعتی است که در یکی از آن ها به نام شهرک صنعتی سلیمان صباحی چند کارخانه فقط به بافت سجاده فرش برای مسجد و نمازخانه مشغول هستند.
از جمله مزیت هایی که کارخانه های سجاده باف در مقایسه با کارخانه های تولید فرش منزل دارند، می توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد به این دلیل فقط طاقه های کناره ای مخصوص برای نمازخانه ها و مساجد می بافند.
همچنین تنوع طرح ها و نقشه های فرش سجاده ای در شرکت های بافت فرش مسجدی بسیار زیاد هستند که با انواع رنگبندی های متناسب با اماکن مذهبی به تولید انبوه می رسند.
از میان کارخانجات فرش سجاده باف در کاشان می توان گفت که شرکت سبحان (صنایع فرش ثریاکویر کاشان) جزو یکی از خوشنام ترین ها و معتبرترین شرکت ها به حساب می آید.

سجاده فرش نماز بدون محراب
سجاده فرش نماز بدون محراب

چگونگی سفارش فرش نماز مسجد:

امروزه برای خرید هر محصولی علاوه بر مراجعه به مغازه ها و فروشگاه ها، می توانید به صورت آنلاین هم سفارش بدهید تا آن کالا را درب منزل تحویل بگیرید.
خرید فرش سجاده ای برای نمازخانه و مسجد هم اینگونه است یعنی علاوه بر خرید حضوری به طور اینترنتی هم امکان ثبت سفارش برای مشتریان سراسر کشور و حتی خارج از کشور وجود دارد.
البته به این نکته توجه داشته باشید که خرید آنلاین فرش نماز مخصوص مسجد در مقایسه با خرید حضوری تفاوت ها و حتی محدودیت هایی دارد که باید تا حد امکان آن ها را رفع نمود.
اولین مسئله ای که ذهن مشتریان یا هیات امنای اماکن مذهبی را در هنگام سفارش آنلاین به خود مشغول می کند، این است که چگونه می توانند نمونه ای از فرش مسجدی بافته شده را مشاهده کنند تا از نظر کیفیتی مطمئن شوند.
شرکت سبحان که نزدیک یک دهه به تولید، فروش و اجرای فرش نمازخانه ای و مسجد فعالیت دارد، 2 راهکار را در این مورد به متولیان و خیران عزیز پیشنهاد می کند.
اولین راهکار برای دیدن نمونه های بافته شده این است که استعلام مساجد و نمازخانه هایی را که شرکت سبحان در شهر شما و یا اطراف شهرتان، کارهای نصب و اجرای فرش سجاده را در آن ها انجام داده، بگیرید تا با مراجعه به آن مکان ها کیفیت را ببینید.
راهکار دوم این است که با مدیریت فروش شرکت تماس بگیرید و نمونه ای از فرش محرابی مخصوص نماز را بخواهید که برایتان ارسال کنند؛ در اینصورت به وسیله اتوبوسرانی یک نمونه بافته شده در اسرع وقت به دستتان می رسد.
مشکل دوم در خرید آنلاین مشخص نمودن متراژ خواهد بود که در این مورد هم می توانید نقشه کامل مسجدتان را از طریق شبکه های اجتماعی مانند سروش، ایتا و یا واتساپ برای شرکت سبحان ارسال نمایید تا محاسبه مقدار قالی مورد نظر انجام گیرد.

تولید انواع فرش نماز مخصوص مسجد در کاشان:

زمانی که صحبت از سجاده فرش می شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند همان سجاده نمازهایی هستند که در خانه یا محل کار وجود دارند و خیلی سبک مانند روفرشی پهن شده و روی آن نماز می خوانند.
و احتمالا تنها طرح و نقشه ای هم که به ذهنتان می آید همان طرح طاق گنبدی شکل یا محرابی خواهد بود که درواقع برگرفته شده از همان محراب داخل مسجد به عنوان جایگاه امام جماعت می باشد.
اما فرش نماز مخصوص مسجد در مقایسه با سجاده نماز بسیار متفاوت است؛ فرش های سجاده که برای مکان های مذهبی بافته می شوند سنگین تر و با ضخامت بیشتری هستند.
گذشته از آن طرح های سجاده فرش مسجدی فقط محدود به طرح های محرابی نیستند و علاوه بر فرش های محرابدار، طرح های غیرمحرابی هم وجود دارند که خودشان به دو دسته تقسیم می شوند.
فرش مسجد بدون طرح محراب به 2 نوع فرش سجاده یکپارچه ای یا یک تکه و همچنین فرش طرح تشریفات با یک حاشیه یا دو حاشیه دسته بندی می شود.
نقشه های سجاده یکپارچه که به طرح های کاشیکاری و یا خاتم کاری هم معروف هستند فقط از اشکال هندسی و گل و بوته تشکیل شده اند که وقتی طاقه هایشان کنار هم قرار می گیرند انگار که یک قالی یک تکه روی زمین پهن شده است.
نوع دیگر فرش بدون محراب، طرح تشریفاتی می باشد که بنا به نظر مشتری با یک یا با 2 حاشیه قابلیت بافت دارد. از نظر استانداردی بهتر است که همان تک حاشیه بافته شود و برای جای مهر مورد استفاده قرار گیرد.
از نظر فروش بخواهیم این سه مورد را با هم مقایسه کنیم، طرح های با نقش محراب در درجه اول فروش هستند و طرح های تشریفات حاشیه دار در درجه دوم و به همین ترتیب فرش های یکپارچه نیز در درجه سوم فروش قرار می گیرند.

فرش نماز محرابی مخصوص مسجد
فرش نماز محرابی مخصوص مسجد

قیمت فرش نماز مخصوص مسجد چقدر می باشد؟

متولیان مکان های مذهبی هنگام خرید سجاده فرش مسجد برای اینکه بتوانند در برابر مبالغ جمع آوری شده امانتدار خوبی باشند، از فروشندگان مختلف قیمت می گیرند تا پایین ترین قیمت ممکن را پیدا کنند.
اولین مسئله برای یافتن نازلترین قیمت این خواهد بود که خودتان مستقیم از کارخانه و نه نمایشگاه دار، استعلام قیمتی بگیرید و از همان شرکت خریدتان را انجام دهید.
اما با این حال وقتی به چند کارخانه سجاده بافی زنگ می زنید و قیمت ها را می گیرید، متوجه می شوید که باز قیمت ها مختلف هستند و در برخی موارد این اختلاف قیمت ها تا چندصد هزار تومان هم می رسند.
این اختلاف قیمتی مربوط می شود به جنس الیافی که در بافت مشارکت دارند و همچنین تعداد گره هایی که در هنگام تولید سجاده، در تار و پود فرش ماشینی مسجدی به کار می روند.
جنس الیاف در بافت فرش نماز مخصوص مسجد چندین نوع هستند که مهم ترین ها اکریلیک، ورجین، بی سی اف و پلی استر خواهند بود.
کلا از این موضوع باید آگاه باشید که قالی های ماشینی با جنس اکریلیک علیرغم پرزدار بودنشان، کیفیت بسیار بالایی هم دارند و از اینرو قیمت بالاتری هم نسبت به دیگر جنس نخ ها دارند.
تعداد گره ها هم که به عنوان دومین عامل مهم در تغییر قیمت ها به حساب می آیند، هر چه در بافت بیش تر و بیش تر باشند، استحکام فرش سجاده ای را بالاتر می برند و در نتیجه قیمت فرش مسجد هم بالاتر در می آید.
در مجموع به عنوان نتیجه گیری باید بگوییم که سجاده فرش 700 شانه با نخ اکریلیک 100% بالاترین قیمت و فرش 440 شانه بی سی اف هم پایین ترین قیمت را برای مسجد و نمازخانه در بر خواهند داشت.

فرش نمازخانه ای طرح محرابدار
فرش نمازخانه ای طرح محرابدار

نصب فرش نماز مخصوص مسجد چگونه است؟

بسیاری از خریداران سجاده فرش کاشان پس از اینکه قالی مناسب را تهیه کردند یا سفارش بافت آن را دادند، فکر می کنند که مانند قالی های خانگی در نمازخانه و مسجد پهن می کنند و دیگر کار خاصی ندارد.
فرش های سجاده ای که به صورت طاقه های بلند تولید می شوند باید طی عملیاتی توسط یک نصاب حرفه ای، کاملا به جهت قبله و فیت مکان مذهبی پهن شوند.
نصب فرش نماز مخصوص مسجد شامل 2 عملیات مهم می باشد: اول برش زدن دور ستون ها و کناره های دیوار و دوم دوردوزی کردن محل های برش زده شده.
هم کار کات کردن یا همان برش زدن باید تمیز و با دقت انجام گیرد و هم کار دوردوزی. اصطلاحا نصاب باید دست به تیغ باشد تا برش ها کج و نامنظم نباشند و از طرفی دیگر نصاب باید مجهز به چرخ ماشین زیگزاگ هم باشد تا دوردوزی ها به خوبی انجام گیرند.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این خواهد بود که نصب هر نوع از فرش سجاده ای ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند که البته خود نصاب کاربلد از این تفاوت ها آگاهی کامل دارد.
همانطور که پیشتر گفتیم طرح های سجاده فرش سه نوع هستند و هرکدام را باید به شیوه خاصی روبروی قبله نصب نمود تا نمازگزاران در صف های منظم قرار گیرند.
به طور مثال نصاب خبره، فرش محرابی را به 2 صورت موازی و یا شطرنجی می تواند نصب کند که البته این به نظر مسئولان و هیات امنای مسجد برمی گردد که کدام نصب را می پسندند.
هزینه کار نصب به عهده مشتریان می باشد ولی باز هم اگر متراژ مساجد و نمازخانه ها بیش از 300 متر مربع باشد، شرکت سبحان برای اینکه تخفیفی داده باشد، خود هزینه نصب را به عهده می گیرد که تقریبا به ازای هر مترمربع 15000 تومان خواهد بود.

تماس با کارخانه فرش سجاده ای سبحان :
آدرس کارخانه : کاشان – شهرک صنعتی سلیمان صباحی – اصلی اول – فرعی چهارم – میدان هیات امنا – جنب کارخانه فرش شادلین
تلفن همراه : 09137292938
تلفن ثابت : 03154750655

Call Now Buttonتماس با واحد فروش